Yogik beslenme

IMG_2510

Yoga’da doğru beslenme çok önemlidir. Yogik beslenme insan hayatını bir bütünsel iyileştirmeye hedefler. Bugünlerde farklı diyetler Yoga stillerinden daha da fazladır. Tüm bu çeşitliliği nasıl anlayabiliriz? Tabi ki en iyisi eski hint sağlık bilimi Ayurveda’dan ipuçları almaktır. Doğru beslenme, insanın fiziksel sağlığı için gerekli koşullardan biridir. Ayurveda yanlış beslenmenin birçok hastalıkların nedeni olduğunu bize açıklıyor. Yanlış beslenme sonucu bedende biriken gıda atıkları (zehir, toksin v.s.,) sağlığı olumsuz bir şekilde etkiliyor. Yani her gün biz ne yediğimize ve nasıl yediğimize dikkat edersek, sağlığımızı olumlu bir şekilde koruyabiliriz. Ayurveda insan sağlığının aldığı gıda miktarına, sindirim sisteminin işleyişine ve doshaların dengesizliğine bağlı olduğunu söylüyor.

Ayurveda’da üç guna (doğanın nitelikleri) ve üç yiyecek türleri:
1. Sattva (saflık), taze pişmiş, hafif vejetaryen yemekleri: tohumlar, baklagiller, tüm fıstık ve fındık çeşitleri (yer fıstığı hariç), meyveler (özellikle muz ve Hindistan cevizi), buğday, süt, tereyağı, bal, ham şeker. Sattvik gıdalar kolay sindirebilir, hafif, saf ve besleyicidir.

2. Rajas (tutku, etkinlik) yemekleri: turunçgiller, kahve, çay ve çikolata, baharatlı yemekler, yumurta, taze balık ve deniz ürünleri, bira ve şarap, gazlı içecekler, soğan ve sarımsak, acılı biber. Rajasik gıdalar canlandırıcıdır.

3. Tamas (cehalet, karanlık, ölüm) ağır, uyku getiren gıdalar: kök sebzeler, kırmızı et, konserve çeşitleri, mantar, herhangi bir dondurulmuş gıdalar, taze olmayan gıda, ikinci kez ısıtılmış yemekler, kimyasal katkılı gıdalar, sert alkol içecekleri. Ayrıca, marketteki hazır salatalar. Tamasik gıdalar çok zararlıdır.

Kahvaltı
Sabah en iyisi Sattvik gıdaları yemek, yani saf ve asil. Bunlar muz, Hindistan cevizi, Hindistan cevizi suyu, tatlı üzüm, armut gibi meyvelerden oluşuyor. Sabah kahve ve çay içmekten kaçınmak gerekir. Kahvaltıda fındık, özellikle badem, çam fıstığı mükemmel olur. Bunun yanına kurutulmuş meyveleri de tüketmek yararlı olur, kayısı, kuru incir, hurma, tatlı ve büyük üzüm özellikle yararlı olur. Sabahları ayrıca doğal yoğurt yemek te yararlıdır. Eğer şeker içeren tatlılar seviyorsanız onları en iyisi öğlene kadar yemektir.

Öğle yemeği (12 den 15 e kadar öğle vakti)
Bol sıvı içeren gıdalar yemek yararlı. Özellikle meyve suları ve sulu meyveler. Beyaz basmati pirincinden pilav, (kahverengi pirinç çeşitleri zor sindiriliyor). Eğer çay veya kahve içmek isterseniz içine kakule veya bir tutam zencefil ekleyin, en ağzından içindeki zararları nötralize etmiş olursunuz. Mayalanmış beyaz ekmekten kaçınmak gerekir, tokluk verir, fakat sağlık vermez. Tam tahıllı veya kepekli ekmek daha iyi olur. İçeçek olarak gün boyu limon katılmış su içilebilir, çünkü sindirimi kolaylaştırır. Ayrıca, oda sıcaklığında bal katılmış su içilebilir.

Akşam yemeği
Mümkünse saat 18:00 ya kadar yemek gerekir. Eğer bu mümkün değilse en azından mideyi ağşırı yüklemeden yemek gerekir. Çünkü güneş batımından sonra sindirim sisteminin gücü çok zayıftır. Akşam yemeği için yararlı yemek çeşitleri: sebze çorbası, haşlanmış sebzeler (patates ve köklü sebzeler hariç), ve yeşillikler. Ayurveda’da çok ağır olarak bilinen et, balık, deniz ürünleri ve hayvansal yağlar tüketmek çok zararlı.

Ayurveda beslenmesinde en önemli kurallardan biri de, sadece ne ve ne zaman yemekten ziyade, aynı zamanda da nasıl yemektir. Yemekten önce ve sonra eller iyice yıkanılır, yüz de yıkanırsa iyi olur, bu şekilde yemek için ‘’saflık alanı’’ yaratacaktır. Derli, toplu, temiz, keyifli bir atmosferde yemek gerekir. Yemekten önce dua edilir ve tabiki de televizyonsuz bir ortamda yemek yemek yararlıdır. Yemek esnasında konuşmamak, bilinçli çiğneyerek maksimum enerjiyi elde edebilirsiniz. Yemekten sonra sohbet etmek ve gülmek sindirim sistemi için çok yararlı olur. Yemekten sonra neşe ve hafiflik duygusu olmalıdır.

Sağlıklı kalma dileğiyle.

Namaste.

gunas_diagram

Reklamlar

Bir Yanıt Bırakın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s