Kazakistan Yogisi Daulethan Nazarov ile Röportaj

GAYATRI Facebook PROFIL chisto [got]

Ayman: Merhabalar! Daulethan bize biraz kendinden bahsedermisin? Yoga’ya nasıl başladın?

Daulethan Nazarov: Ben Yoga’yı 1992 yılında Bişkek’te uygulamaya başladım, ondan önce dövüş sanatlarıyla ilgileniyordum. Dövüş sanatı  aslında Hindistan’dan gelen Bodhi Dharma adlı usta sayesinde Çin’e gelmişti, ve o usta daha sonra orada Shaolin okulunu kurdu. Ben 1992 yılının Eylül ayından itibaren om mantrasını kullanarak meditasyon yapmaya başladım. Sonra benimle ilgili ilginç şeyler olmaya başlamıştı. Yani bir tecrübe edinmiştim ve bu tecrübe benim yoga’ya başlama nedenim oldu. Yoga çok ilgimi çekmişti ve ben bu şekilde yoga’ya başladım.

Ayman: Uygulamanın amacını ve yoga’nın özünü senden de dinleyelim

Daulethan Nazarov: Yoga’nın amacı Yoga Sutra’nın ikinci dizesinde ‘Yogas Chitta Vritti Nirodaha’da’  açıklanıyor. Yani, yoga’nın amacı bizim bilincimizin tipik belirtilerini kontrole almayı öğrenmektir. Ve yoga’nın tekniği ve metodolojisi yavaş, yavaş kademeli olarak insanın bilinçini kontrol altına almasını sağlıyor. Bunun hepsi yavaş yavaş olur ve bu yama, niyama, pranayama, asana, pratyahara, dharana, dhyana ve samadhi denen adımlar ile başlar. Yani, tam kendini geliştirmektir. Ve yoga pratiğinde fiziksel egzersizleri uygularken insan zihnini geliştirir.  Yoga tam olarak sadece fiziksel egzersiz değildir, fiziksel egzersizin amacı beynin bilişsel yeteneklerini geliştirmektir. Ve böylece, insan kendi ‘ben’ini’, bilincini, duygularını, zihin ve aklı kontrol altına alabilir. İşte, bu şekilde.

Ayman: Kendin hangi uygulamaları yapıyorsun? Günün nasıl başlıyor?

Daulethan Nazarov: Klasik ashtanga yoga’yı uyguluyorum. Günüme sabah serin bir duş ile başlıyorum, sonra meditasyon yapıyorum, fiziksel pratiğim, akşam pratiği ve pranayama. Çeşitli meditasyon teknikleri kullanıyorum ve vipassana’yı uyguluyorum. Bazen 4 saat, bazen 2 saat vipassana’yı  uyguluyorum. Bu benim ana uygulamamdır.

Ayman: Yogaya yeni başlayanlar evde yoga videolarını açıp kendileri uygulayabilir mi? Ve ne kadar etkili olabilir?

Daulethan Nazarov: Tabii ki de ilk önce bir yoga merkezine gelmek gerekir.  Anatomi ve fizyoloji ve diğer bileşenlerin anlatımını nitelikli yoga eğitmeninden alarak doğru bir şekilde yoga’ya başlamak daha da sağlıklı olur. Yani, yoga sadece fiziksel egzersizler değildir, onun oldukça kontr endikasyonları vardır. Egzersizler doğru, düzgün yapılmaz ise ciddi bir şekilde sağlığa zarar verebilir. Bu nedenle, ben yeni başlayanlar için mutlaka bir yoga merkezine gelip, nitelikli yoga eğitmeninden bilgiler alıp sonra yoga pratiğine geçmesini öneririm.

Ayman: Yoga uygulayıcısı ne tür zorluklarla  karşılaşabilir?

Daulethan Nazarov: (Gülümsüyor) Birincisi tembellik, sonra disiplin ve motivasyon eksikliğidir. Yoga bir disipline dayanmaktadır. İster  kilo vermek için, ister  esnekliğe ulaşmak, isterse bilinç kontrolü için,  bunların hepsi disiplin yoluyla elde edilebilir. Çoğu yeni başlayanların muhtemelen disiplin zorlukları olabilir.

Ayman: Günümüzde Yoga dünya çapında çok popüler hale geldi. Yoga’yı önümüzdeki 5-10 yıl içinde neler beklendiğini düşünüyorsunuz?

Daulethan Nazarov: Yoga gelişmeye devam edecektir, modern hayata entegre edilecek. Bence, çağımızın modern psikolojisi, daha da köklerine gelecektir. Yani, psikolojinin kökleri aynı şekilde yoga’dan alınmıştır. Çünkü yoga, tam kendi bireysel bilinciyle çalışmadır. Ve modern insanın modern sorunu,  sık sık yaşanan stresler, stresli durumlardır ve yoga duygusal gerilimleri ve fiziksel blokları kaldırmak için çok iyi bir araçtır. Bu yüzden yoga sadece gelişecektir ve  insanın, yeni çağ hayatında entegre olacaktır. Ben böyle görüyorum.

Ayman: Almatı’da ikinci kez Yoga Festivali düzenleniyor. Bu festivale benim de katılma şansım olmuştu. Bu festival hakkında ne söyleyebilirsin?

Daulethan Nazarov: Kazakistan Yoga Festivali 21 Haziran Uluslararası Yoga Gününe özel ortaya çıktı. Bizim kendi özel programımız var, ve bu program oldukça zengin. Biz yoga’yı olduğu gibi alıyoruz, beslenmesinden, felsefesine kadar. Yani festival yoga’nın tüm bileşenlerini olduğu gibi kapsar. Biz yoga’yı ‘pop yoga’ versiyonu değil de, daha da derin ve klasik olarak sunuyoruz.

Ayman: Peki, Kazakistan’da yoga nasıl gelişiyor?

Daulethan Nazarov: Kazakistan’da ilk yoga’yı bizim başlattığımızı söylemek istiyorum. Almatı’da bir zamanlar sadece tek bir yoga merkezi vardı. Ve şimdide, çoğunluğu bizde eğitim alan hocalar, sonra kendi yoga merkezlerini açmaya başlamıştı. Yani onlar da ilham alarak, yoga merkezlerini açtılar ve şu an Almatı’da birçok yoga merkezi var. Aynı zamanda biz dört yıldır yaz döneminde cumartesi günleri doğada ücretsiz yoga dersleri veriyoruz. Ülkemizdeki birçok yoga merkezi de bunu destekliyor. Kazakistan’da yoganın çok iyi geliştiğini söyleyebilirim.

Ayman: Yoga uygulayıcıları kendi pratiğinin düzenli ve devamlı olması icin kendileri nereden ilham almalıdırlar?

Daulethan Nazarov: İlham almak için ilk önce, yoga’yı uzun zamandır uygulayan ve kendi deneyimlerine sahip olan kişilerle sürekli iletişim halinde olmak gerekir. Ve bu kişilerle iletişim halindeyken, kişi iç gücünü doldurabilir. Bizim tüm ilhamımız belli bir seviyeye ulaşmış insanlarla iletişim halinde olduğunda gelir. Kendi yoga uygulamasında kararlı olan, yoga’nın iç yüzünü ortaya çıkarabilen insanlar,  her zaman ilham kaynağı olacaktır. Yani, her zaman bu insanlarla iletişim yolları aranmalıdır.

Ayman: Şimdilerde birçok insan omurga sorunları yaşıyor? Sence bunun sebebi nedir?

Daulethan Nazarov: Sadece omurga sorunları değil aslında. Omurga sorunları, yaşam tarzından tut, yanlış beslenme, olumsuz duygular ve negatif düşüncelere kadar bir çok nedenden olabilir. Yoga fonksiyonel hastalıklar için çok iyidir. İnsanın vücudunda  yapısal anatomik değişimler başladığında fonksiyonel hastalıklar oluşur ve doğru egzersiz seçilerek uygulanan yoga bir araç olarak, omurganın fonksiyonel bozuklukları ve genel kas-iskelet sistemine çok yardımcı olacaktır.

Ayman: Yoga’da beslenme nasıl olmalı?

Daulethan Nazarov: Ayurveda ve yoga bir birini bağlayan iki ray gibidir. Gerçek şu ki, kişi yogayı uyguladığı zaman, daha önce de söylediğim gibi, kişi çok uygulama yaparak, beynin bilişsel yeteneğini geliştirir. Benzer şekilde, beslenme de beynin kognitif yeteneklerini geliştirir. Gıdanın tadını damağında hissettiğinde, kişi belirli bir şekilde tepki verir, sinir sistemi devreye girer ve insan vejetaryen olunca, bu vücud için yeni bir şeydir, bu şekilde yeni neron ağları oluşarak insan farklı hale gelir, yani kişinin bilincinde daha da hassas değişikler olur. Yoga pratiği vejetaryen olmayı önerir. Buna çok dikkatlice, bireysel olarak yaklaşmak önemlidir. Doğru bir vejetaryen beslenmeye geçmek için, belli bir becerilere sahip olmak gerekir, vücuda zarar vermemek için yemeği düzgün hazırlayabilmek gibi. Ve sonuçta, vejetaryen beslenme kişi için daha iyidir. Vejetaryen kelimesi sağlıklı bir yaşam sürmektir anlamına gelir. Sadece vejetaryen değil, sağlıklı yaşam tarzı, vejetaryen beslenme ve yoga pratiği. Vejetaryen beslenme tam olmalıdır,  bizim sağlığımızı iyi bir şekilde destekleyen zengin bir mutfak bilgisi gerekir.

Ayman: Yoga’da başarılı olmak için ne yapmak gerekir? Ve tüm yoga hayranlarına ne tavsiye edebilirsiniz?

Daulethan Nazarov: Yoga’da başarılı olabilmek için, öncelikle kendimize şunu sormamız gerekir; Nasıl bir başarı istiyoruz? Ve hedefimiz doğrultusunda bir yoga hocasına veya Guru’ya sormalıyız. ‘PARİPRASHNA’ soru sormak anlamına gelir. Yani kendi hedeflerine göre. Eğer biz o kategorideki öğretmenlere kendi belirli hedeflerimizle gelirsek, başarı garanti edilmiştir. Ve benim tavsiyem yogayı işitme ile algılamaktır ve yoga’nın derinlerine dalmak için, dar görüşlü yaklaşmadan, yoga’yı sadece fiziksel egzersiz olarak düşünmeden, yetkili yorumlarıyla birincil kaynakları okumaktır. Fiziksel egzersizler sadece bir okyanusta duran buzdağı gibidir, yani ana buzdağı suyun altındadır. Yoganın fiziksel uygulamaları buzdağının sadece yüzde onudur.

Ayman: Bu güzel sohbet için çok teşekkür ediyorum Daulethan

Daulethan Nazarov: Ben teşekkür ediyorum.

 

13876376_1421161627910909_6628759565078335285_n

 

Bir Yanıt Bırakın

