PRANAYAMA

yoga2

Pranayama’yı her gün sattvik (saf, aydın, sessiz) zihin ile uygulamak gerekir. O zaman kir Sushumna Nadi’den ortadan kalkar.

Hatha Yoga Pradipika

 

Pranayama (Sanskrit प्राणायाम , Prāṇāyāma) yogilerin ezoterik tekniklerinden biridir. Ayrıca, yoga’da sekiz basamaklarından, ‘Asana’ basamağından sonraki basamağıdır. ‘İnce bedeni’ arındırmak için kullanılan özel bir nefes egzersizleridir. Pranayama termini iki sözcükten oluşur ‘Prana’ ve ‘Yama’. Sanskrit dilinden ‘Prana’ nefes, enerji, hayat, yaşam enerjisi ve ‘Yama’ durdurmak, yönetmek, kontrol anlamına gelir. Pranayama yaşam gücünün kontrolüdür. Prana tüm Evrene nüfüz eden hayati veya eterik kuvvettir. O her yerde mevcut: kayalar, böcekler, hayvanlar ve insanlarda.

Pranayama’nın ana konsepti, Puraka (nefes almak), Kumbhaka (nefes aldıktan sonra nefesi tutmak), Rechaka(nefes vermek), Shunyaka (nefesi boşalttıktan sonra nefesi tutmak). Çoğunlukta nefes burundan alıp verilir.

Pranayama güçlü bir tekniktir, düzenli ve doğru uygulandığında asana’lara göre fiziksel ve duygusal durum üzerinde daha da hızlı etkisi vardır.

Pranayama’nın bir çok kısıtlaması var: yüksek tansiyon, beynin travmatik hasarları, akut süreçleri ve kan hastalıklarında egzersizleri yapmak tavsiye edilmez.

Pranayama’ya geçmeden, ilk önce kişinin her iki burun deliğinden tam yogik nefesi alıp vermeye  sahip olması gerekir. Yogik nefes nasıl alınır, onu daha önce paylaştığım ‘Nefes’ yazısında okuyabilirsiniz.

https://aymansozakbayeva.wordpress.com/2014/06/18/nefes/

 

Pranayama’nın faydaları.

Pranayama – beden, duyular, zihin ve bilincin temizlenme yoludur. Pranayama vücudun enerji düzeyini arttırır. Pranayama akciğer kapasitesini arttırır ve onlara maksimum havalandırmasına ulaşmasını sağlar. Nadi – enerji kanalları temizler. Zihin sakinleşir ve dingin olur.

Pranayama uygulaması sırasındaki pozlar.

Pranayama sırtınız düz ve rahat bir oturma konumunda yapılmalıdır. Bu koşullarda en basit poz Sukhasana olabilir. Vajrasana, Siddhasana, Padmasana pozları da olabilir.

Her hangi bir rahat oturma pozisyonunda, sırt düz, eller rahat ve dizlerin üzerinde, baş dikey ve hizalanmış beden ile bu süreç kolaylaşır.

Bügün de Kapalabhati nefes egzersizinden bahsetmek istiyorum.

KAPALABHATİ

Demircinin körükleri gibi, hızla nefes alın ve verin. Bunun adı Kapalabhati, mukustan kaynaklanan tüm hastalıkları yok eder.’

(Hatha Yoga Pradipika, 2-35)

 

Kapalabhati Evrensel nefes egzersizidir. Beyin fonksiyonlarını iyileştirmek için yapmak çok yararlıdır.  Kapalabhati – burun ve solunum organları için katartik egzersizdir. Pasif nefes ve aktif nefes olan pranayama’nın bir parçasıdır. Sinüsleri temizler, zihin aydınlanır.

Kapalabhati tam olarak ‘Parlayan kafatası’ olarak tercüme edilir. ‘Kapala’ – kafatası, ‘Bhati’ – parlayan, ışık, temiz anlamına gelir. Kapalabhati aynı zamanda hem Shatkarma (Yoga’da arınma uygulamaları), hem nefes tekniğidir.

Kapalabhati’nin teknik anlamı: karınla aktif nefes veriş ve pasif nefes alış. Yani, aktif fazda nefes veriş olarak, karın kaslarının derin daralmayla hava burundan dışarı itilir, sonra karın hemen gevşeyerek, hava pasif olarak kendiliğinden vücuda girer, hemen ardından sonraki aktif nefes veriş ve öyle devam ediyor. Sadece karın hareket eder. Yani nefes verirken sadece karın kasılır ve diğer tüm kaslar rahat olmalıdır. İlk başlangıçta bu tekniği küçük bir tempo ile orta yoğunlukla yapmak önerilir. 5-10 devir yaptıktan sonra, duraklayıp bir kaç kez uzun nefes alıp vermeniz veya biliyorsanız Udjai nefesini almanız gerekir.

Kapalabhati’yi uygularken hiçbir şekilde baş dönmesi, kalp ritminin artışı ve farklı nahoş hisler olmamalıdır. Bu yüzden bu tekniği mutlaka bir nitelikli yoga eğitmeninden öğrenmeniz daha da sağlıklı olur.

Kapalabhati’yi sabah saatlerinde veya yoga uygulamalarına başlamadan önce yapılır.

Kapalabhati’nin etkisi:

Bu pranayama tekniği canlandırır, düşünceleri ferahlatır, burun yollarını temizler, epifiz bezini aktive eder. Düzenli uygulandığında uyku düzenini yerine getirir ve sabah kolay uyanılmasına yardımcı olur. Tıp bilimi açısından bakıldığında, epifis bezinin uyarılmasıyla, melanin üretimi arttırır. Bu hormon, vücudun sirkadiyen ritimlerini düzenler. Güçlü bir antioksidand olarak gençliği uzatır, stresi azaltır.

Önlemler:

Aşırı uygulamada Kapalabhati baş dönmesine neden olabilir, intrakranial basınç artışı olabilir. Çok sık uygulamada epifis bezinin hiperaktifliğne yol açar.

Diğer pranayama egzersizlerini daha sonraki yazılarımda paylaşacağım.

 

 

Reklamlar

Bir Yanıt Bırakın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s