UJJAYİ PRANAYAMA

Bir önceki yazıda  Pranayama’nın anlamını açıklamıştık. Yavaş ve derin nefes zihin ve bedene sakinleştirici etki sağlar. Nefesi dinlemeye öğrenmek gerekir. Nefesini dinle! Nefes senin pratiğinin kalitesini gösteren bir kriterdir.

Ujjayi Pranayama – sekiz temel yoga nefes uygulamalarından biridir.

Ujjayi nefes tekniğinin vücut ve beyin üzerinde ince etkisi var ve sadece fiziksel ve psikolojik değil, aynı zamanda bioplazmik düzeyde de etkisi vardır.

Ujjayi kelimesi ‘Uj’yukarı, üst, uzama, ‘Jayi’zafer, başarı anllamına gelir. Tüm terim bütün olarak ‘Zafer getiren’ anlamına gelebilir. Bu teknik en önemli hayati güçü ‘Udana’yı’ dengelemek için tasarlanmıştır. Ujjayi ‘Okyanusun sesi’ veya ‘Okyanusun nefesi’ olarak ta adlandırırlar.

Vücudun pozisyonu:

Her hangi bir rahat oturma pozunda, siddhasana veya sukhasana olabilir. Virasana veya padmasana pozları da olabilir. Sırtınız dik. Bu durum size acı veriyorsa, sandalyede oturarak yapabilirsiniz.  Eller Jnyana mudra. Kollar düz ve rahat uzatılmış dizler üstünde. Başparmak ve işaret parmak birbirine birleşik.

Teknik uygulanışı:

Ujjayi nefesi her iki burun deliğinden yapılmalıdır. Nefesi boğazda hissetmelidir. Nefes uygulanışı sırasında yüz kasları ve burun kasları gergin olmamalıdır.

Ujjayi’nin tekniği nefes borusunun boğazın arkasında yer alan glotis ile hafif  kapanmasıdır, yani  gırtlak boşluğu daralmasıyla nefesin alışını ve verişini kontrol ederek nefes almak. Kendi nefes sesini dinleyerek, çeneyi hafifçe göğüse doğru indirip sesli nefes alıp vermek. Nefes alışta ‘SA’, nefes verişte ‘HA’ .

  1. İlk başta nefesi dengelemek için birkaç kez serbest nefes alıp verin.
  2. Gözler kapalı.
  3. Sonra boğazda hissedilen hafif bir gerginlikle nefesi alın, nefes alışınız ‘SA’ sesini hatırlatsın. Nefes alırken akciğerlerinizi her yöne eşit olarak genişletin.
  4. Sonra diğaframı gevşetin ve nefes verirken yavaşça ‘Ha’ ile nefesi verin.

 

Ujjayi pranayama’yı açıklamaktan ise, uygulamak çok daha kolaydır J)

Tipik hatalar:

1.Omuzlar kulaklara yükselmiş bir şekilde, gergin yüz;

2. Kafayı geriye doğru atmak;

3. Çok fazla boğazı germek, kasmak;

4. Sırtınız kamburlaşmış ise;

Yararlı etkisi:

Ujjayi pranayama uykusuzluğa çok iyi gelir, sinirsel gerginliği ortadan kaldırır, kalp hastalıklarında yardımcı olur. Yoga pratiğini aktive eder, stresi azaltır, vücudu toksinlerden temizler, venöz dönüşünü arttırır, nefesi kontrol etmeye öğretir. Ayrıca, tüm endokrin bezlerini uyarır, özellikle tiroid bezi üzerinde güçlü etkisi var. İç frekansını değiştirir, enerji verir.

Çocuk pozu Balasana asana’da Ujjayi nefesi adet dönemi ağrılarını hafifletebilir. Timsah pozu Makarasana asana’da bu nefes omurga rahatsızlıklarında yardımcı olur. Ayrıca, Ujjayi nefesi tüm asanalarda kullanılabilir.

Genel olarak, Ujjayi stres ve sinirlilik ile ilgili tüm hastalıklara yardımcı olur.

Önlemler:

Yüksek tansiyon ve hipertroid hastalarına tavsiye edilmez.

Kan basıncı düşük ise, ilk önce kan basıncını normal hale getirip sonra Ujjayi uygulanabilir.

 

Ujjayi nefesi çok basit bir tekniktir, herhangi bir yerde, vücudun herhangi bir konumunda da yapılabilir. Önemli olan hava geçişinin akışını hissetmektir ve farkındalıkla dolu bir nefes alışın ve nefes verişin olmasıdır.

 

dihanie_pranayama

Reklamlar

Bir Yanıt Bırakın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s