Orcha ve Khajuraho

Hindistan gezimden en çok etkilendiğim  bu iki şehir hakkında bahsetmek istiyorum, Orcha ve Khajuraho.

ORCHA

Orchha (Orachha, Orcha), nüfusu 10.000’den az olan, Hindistan’da, Jansi kenti yakınlarındaki Madhya Pradesh’te bir kasabadır.

Orta çağda, bir zamanlar Bundel eyaletinin başkentiydi. Orchha, Betva nehrinin kıvrımında bulunan kayalık bir adada yer almaktadır. Bugüne kadar 14 kemerli bir geçitle şehir bölümü ile bağlanmış korunmuş saraylar, hamam, duvarlar ve kapılar bulunmaktadır. Burada Üç ana saray binası birlikte duruyor. Bunlar Raj Mahal, Jahangiri Mahal ve Rai Praveen Mahal. Eski kentte üç güzel tapınak egemendir – Vishnu’ya adanmış ve kale ve tapınak stillerinin nadir bir karışımı ile ayırt edilen Ramraj, Laksmi-Narayan ve Chaturbhudj.

57852336_2165743480180267_2761174383710961664_n

Orça’da Gezilecek Yerler

XVI. Yüzyılın saray mimarisi: Fort Orcha

Tarihi Fort Orcha kompleksi, Hindistan’ın Madhya Pradesh eyaletinde bulunan Orcha kasabasında yer almaktadır. Kale kendisi ve içindeki yapılar, askeri klanların aralarında ilk Rudra Pratap Singh olan Bundel Rajput tarafından yapılmıştır. Kompleks, Betwa ve Jumna nehirlerinin birleştiği bir adada kuruludur.

Kraliyet sarayı

Raja Mahal’da, 16. yüzyılın başında inşa edilen kraliyet şahsiyetleri, tamamen terkedilene kadar neredeyse 1783’e kadar yaşadı. Dışarıdan saray basit görünür. Ancak iç kısmı, dini temalar üzerindeki fresklerle, efsanevi hayvanların ve insanların görüntüleriyle süslenmiştir. Burada sarayın en üst katında duvarlar ve tavanlar bir ayna kaplamasıyla korunmuş. Sarayın mimarisi, pencereleri ve kemerli galerileri günün yalnızca belirli saatlerinde güneş ışığına maruz bırakarak sıcak bir öğleden sonra serinliği verecek şekilde tasarlanmıştır.

Jahangiri Mahal

Jahangiri Mahal, 1605 yılında Bir Singh Deo tarafından yaptırılmıştır. Jahangiri Mahal Rajput eyaleti Bundell’in mimarisinin mükemmel bir örneği, geceyi orada geçiren Babür imparatoru Jahangir’in onuruna inşa edildi. Saray kompleksi, merkez avlunun üzerinde 132 odaya ve aynı sayıda yeraltı odasına sahiptir. Kare kumtaşı sarayı, lüks lapis lazuliti ve turkuaz çiniler, güzel chhatri ve jali barlar ile dekore edilmiştir. Ana avluya açılan giriş kapısı taş fillerle dekore edilmiştir.

Bu zarif, dört katlı saray, Müslüman ve Rajput mimarisinin geleneklerinde inşa edilmiştir. Kafesli çitlere sahip kemerli pencereli ve balkonlu birçok oda bulunmaktadır. Bir döner merdiven, tapınakların ve Betva Nehri’nin manzaralarını sunan sarayın çatısına çıkar.

Bugün sarayda arkeoloji müzesinin sergilendiği yer.

58441330_2165744036846878_7492506444269355008_n

 

Rai Praveen Mahal

Jahangir Mahal kapıları, kraliyet hamamlarına ve bahçede tipik Babür tarzında inşa edilmiş iki katlı kırmızı tuğlalı köşklere çıkar. Tüm bu binalar, cariyelerden biri olan güzel Paradise Pravin için yaratılmıştır. Yetenekli şair ve usta bir dansçıydı ve Raja Indrajit’in kadın eskortuydu. Anand Mahal’in bahçesi, etrafına sekizgen çiçek yatakları ve bir sulama kanalı ağıyla döşenmişti.

İmparator Akbar’in kendisinin Pravin’in güzelliği ve yeteneklerinden o kadar etkilendiğini, onu bir cariye olarak orada tutmak için onu Agra’daki sarayına götürdüğünü söylüyorlar. Ancak böyle bir kaderi önlemek isteyen Pravin, özel bir gazal (ayet) yazdı. “Atık” (kullanılmış kadın) olarak düşük statüsünün, gölge düşürdüğünü ve büyük imparator için hiç uygun olmadığını söyledi. Praveen’in bilgeliği imparatoru şaşırttı ve Ekber’in yargılanmasından kaçınmasına ve Orcha’ya geri dönmesine izin verdi.

Şiş mahal

Bu saray, Raja Mahal ve Jahangir Mahal arasında yer almaktadır. Bu rezidans, özellikle Kral Udaite Singh için inşa edilmiştir, ancak şu anda bir otele dönüştürülmüştür. Bu sarayın içi yüksek tavanlı büyük bir yemek odası ile etkileyicidir. En üst katta, konuklara tüm çevrenin üzerinde bir güç hissi veren antik Orcha kentinin güzel manzarasını sunan iki muhteşem kraliyet süiti bulunmaktadır.

Chatrabuj Tapınağı

Vishnu’ya adanmış görkemli tapınak, kalenin ve tapınağın stillerinin nadir bir karışımıyla ayırt edilir.

 

KHAJURAHO

Khajuraho, tapınak kompleksi etrafında inşa edilmiş, gelişmiş bir altyapıya sahip küçük bir Hint köyüdür. Ülkenin orta kısmında, Madhya Pradesh bulunur.

Yerin adı orijinal değil, yani Antik çağda, tapınak kompleksi olarak adlandırılmadı. Kajur – hurma ağaçları ile bağlantılıdır. Sanatsal olarak, isim “hurma çalılıklarında kaybolmuş” olarak çevrilebilir.

Her gün yüzlerce turist geliyor. Bu kadar çılgınca popüler bir yer de kullanılıyor çünkü burada ünlü erotik heykeller var – Kama Sutra’nın resimleri.

1838’den önce hiç kimse köyü bilmiyordu. Hindistan’da Müslümanlar göründükten sonra, birçok tapınak ve hatta şehir sakinleri tarafından tahrip edildi veya terk edildi. Bilim adamları, Khajuraho’daki tapınak kompleksinin tam da bu nedenle terk edildiğini öne sürüyorlar. Yavaş yavaş, orman yuttu ve şehri güvenle korudu. Belki de bu nedenle birçok bina hayatta kaldı. Yüzyıllar boyunca zamanlarını bekliyorlardı.

Ve bir gün İngiliz askeri mühendis D.S. 1838’de Hindistan’da görev yapan Bart,  yolunu kesip ve ormanda dolaşmaya karar verdi. Hurma çalılıkları boyunca yolunu keserek, eski binalara rastladı.

Bu günlerde, 85 tapınaktan sadece 22 sakral korunmuş yapı var. Tüm Khajuraho tapınakları, çağımızın 9. ve 12. Yüzyıllarında inşa edildi.

Kompleks bölgesinde kazılar devam etmektedir.

59295621_2165723333515615_2718043415886430208_n

Tapınakların tarihi

Çok eski dönemde Khajuraho şehri, Chandel hanedanının kültürel başkentiydi. Seksen beş tapınağa ek olarak, maalesef artık asla görmeyeceğimiz birçok yapı vardı.

Tüm tapınak kompleksi üç bölüme ayrılmıştır. Batı kesiminde, diğerleri ile birlikte, Lakshman en ünlü ve en eski tapınağı ve en büyüğü olan Kandarya Mahadeva. Doğu kesimde en dikkat çekici yapılardan biri, Vishnu’ya adanmış Brahma tapınağı. Güney grubu, erotik heykelleri olmayan tek tapınak.

Bina özellikleri ve bina mimarisi

Khajuraho tapınak kompleksi kuzey Hindistan’ın ortaçağ mimarisinin canlı bir örneğidir. Köyün bütün eski binaları Vişnuizm, Şivaizm ve Jainizm’e adanmıştır. Hepsinin ortak yanı var.

Boyutlar ve şekil

Khajuraho’nun tüm binaları oldukça kompakt ve yukarı doğru uzanıyor. Etrafı duvarlarla çevrili değil, yerine açık bir galeri geliyor. Hepsi zengin heykellerle süslenmiştir. Bu binaların her biri birkaç önemli unsurdan oluşur.

Her tapınağa giriş bir köşk olarak yapılmıştır. İç mekanda ibadet etmek için “mandala”, merkezi salon, kutsal veya “sanktum” adı verilen bir yer var.

Tabii ki, tüm binalar aynı değil. Birbirlerinden birçok ayrıntıyla ayırt edilirler. Örneğin, en orijinal olanı üç farklı kubbeye sahip olan Parvati tapınağıdır: cami, Hindu ve Budist kubbesine sahiptir.

57882352_2165733850181230_8707386047576670208_n

Bu yapıların en önemli özelliği, inşa edildikleri malzemedir. Khajuraho’da üç tapınak granitten yapılmış ve diğerlerinden önce inşa edilmişti. İsimleri Chausath-Yogini, Brahma ve Lalguani-Mahadevi’dir. Diğerleri kumtaşından inşa edilmiştir.

Görünümü

Tüm Khajuraho tapınaklarına platform terası denilen yüksek bir üst vardır. Tapınak duvarlarının ana dekorasyonu – heykeller, belki de köyün en çekici özelliklerinden biridir. Onlar zarif, ince ve mükemmel.

Tapınakların içi

Zengin olarak oyulmuş taşlarla süslü dikdörtgen bir girişten içeri girebilirsiniz. Geleneksel Hint süslemeleri ile dekore edilmişlerdir, üzerlerinde tuhaf hayvanlar tasvir edilmiştir, çiçekler ve başka hiçbir yerde bulunmayan erotik heykeller vardır.

Binaların içi ve görünümleri heykeller ve diğer süslemelerle doludur. Tavanlar çeşitli geometrik şekillerle boyanmıştır. İç bölümün temel unsuru apsara ve periler olarak kabul edilir.

Khajuraho Heykelleri

Tapınak kompleksi içinde beş heykel kategorisi vardır.

Birincisi dini heykel. Bina cephelerini kesin olarak düzenlenmiş bir düzende dekore edilmiş.

İkincisi, kendi çevreleri ile olan Tanrılardır. Ayrıca cephelerde ve duvarlarda nişlerin içinde yer almaktadır.

Üçüncü, en kapsamlı heykel kategorisi – apsara ve sura-sundaris. Sura-Sundaris olağan şeyleri yapan güzel bir peridir: yıkanırlar, esner, çocukla oynar, bir mektup yazar, bir müzik aleti çalar, vb. Apsara ayrıca bir peridir, ancak dans ettiği tasvir edilmiştir.

Dördüncü heykel grubu – yöneticiler, dansçılar, müzisyenler, öğretmenler, erotik pozlar içinde çiftler.

Son kategori, aralarında efsanevi olan hayvanlardır.

Doğal olarak, Khajuraho’nun bir sembolü olarak kabul edilen erotik heykel turistlerin dikkatini çekiyor.

Bu heykeller, binaların platformlarında, cephelerde ve iki mimari elemanın birbirine bağlandığı yerlerde görülebilir.

Neden bu kadar çok erotik heykel var ve sahip oldukları değer tam olarak belli değildi. Bununla ilgili çeşitli görüşler var. Bazı alimler seks konusunun halka açık olduğunu iddia ediyorlar. Başka bir yaygın versiyona göre, heykeller Kama Sutra’nın çizimleridir. Bu da, Yoga – manevi bileşeni ve bhoga fiziksel zevki birleştiriyorlar.

57422002_2736389293054796_8159948781589102592_n

 

Çalışma saati:

Tapınak kompleksi 09:00 – 17:00 arasında açıktır.

Giriş ücreti:  turistler için 600 ruppi.

 

Bu şehirleri sizde merak ediyorsanız, sizleri Hindistan Yoga Turumuza davet ediyoruz. Detaylar linkte :

https://aymansozakbayeva.wordpress.com/2019/10/08/hindistan-yoga-turu-28-eylul-11-ekim-2019/

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s